tisdag 8 december 2009
"75 % spärren" tas bort!
"Det här med data..."
Hittade ett tjugosex år gammalt klipp på YouTube från Pedagogiska magasinet där reportern möter en hemdator för första gången. ”Men vad har det [data] med utbildning att göra? Ja, om man ska tro all den information som den senaste tiden sköljt över oss så har det mycket med utbildning att göra. Alla påpekar att det är viktigt att man lär sig mer om det här med data och det är inte bara viktigt för mig utan minst lika viktigt för mina barn.”
I Skolverkets rapport står det att ”svenska grundskoleelever använder Internet 14 timmar per vecka. Av dessa sker en timme IT-användning i skolan.”
I och med Skellefteå kommuns satsning på bland annat PIM-utbildning, personaldatorer och projektorer i klassrummen skapas förutsättningar för att kommunens elever ska få mer IT-användning i skolorna, och därmed bättre möjligheter att lära sig det de behöver inom digital kompetens.
Come on, digital kompetens!
måndag 7 december 2009
1 till 1

Vi fick se hur det ser ut på arbetsplatserna, hur Jan Vinterek använde sin dator i klassrummet samt hur eleverna med hjälp av sin dator tog sig an uppgiften att skapa diagram baserat på data de hämtade via nätet direkt via Statistiska Centralbyrån. Intressant att få se en skola där IT-stödet funnits på plats ett tag. Ta kontakt med Örjanskolan och be dem dela med sig av sina praktiska erfarenheter!
fredag 27 november 2009
Och vinnaren är...
Om ni undrar vad de vann så handlar det om IUP-upphandlingen. De som förlorade upphandlingen har nu 10 dagar på sig att överklaga beslutet.
Nu är det alltså snart dags för "Omdömen 2.0"...
tisdag 24 november 2009
2.0 timmar
Anledningen till att sätta tiden så kort som 20 min var för att i möjligaste mån förhindra obehörig access till en dator som lämnas obevakad. I och med Skola 2.0 förutsätter vi att all personal är medvetna om problematiken och aldrig lämnar sin dator utan att ta ut kortet - skärmen låser då automatiskt.
Att inte logga in med kort är att betrakta som ansvarslöst i skolmiljö. Om du ser kollegor som inte använder sitt kort så bör du ta en diskussion kring vad som kan hända - jag tror inte jag behöver ge några exempel!
tisdag 17 november 2009
Sim-sala-PIM!
Vi plockade fram bärbara datorer så att alla skulle få chans att själva titta runt lite på PIM:s hemsida. Några ville prova på att jobba med Photo Story. Efter bara drygt tio minuter - Sim-sala-PIM! - så hade två pedagoger gjort var sin fungerande produktion innehållande några foton, lite text och bakgrundsmusik. Liten arbetsinsats - stor effekt! Snyggt jobbat!
lördag 31 oktober 2009
Datorn på katedern
torsdag 29 oktober 2009
Mera IT i klassrummet
Till vänster kan ni se den första prototypen. Tanken är att dockningsstationen monteras på en bräda som kan lyftas från ett ställ på väggen och placeras på katedern eller annan valfri plats inom ca 5 meters avstånd från vägguttagen. Det ger en större valfrihet var man vill stå till priset av att man måste lyfta brädan på plats mellan gångerna. Det är viktigt att tänka på det problem som sladdar över golvet skulle skapa för städpersonalen. Som framgår av bilden finns ett fack där man stoppar ned sladden.
tisdag 27 oktober 2009
PIM-kaka IRL (Version 09.10)

SWOT-analysen visade att personalen var väldigt positivt inställd till PIM. (Personalen skrev kortfattat på lappar vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot de ser med PIM-utbildningen. Svaren sammanställdes och redovisades sedan.) De största delen av lapparna handlade vilka styrkor och möjligheter som finns med PIM-utbildningen.
Många lappar handlade om möjligheter - både när det gäller den individuella kompetensutvecklingen och när det gäller utvecklingen av arbetssätt i klassrummen. PIM:s tydliga struktur och pedagogiska upplägg var det många som uppskattade. Många uppskattade också att alla i personalen nu får en slags grundkompetens i data. Några kommenterade att de fick handfasta tips på hur de kan använda datorn i undervisningen och hur de ska gå tillväga praktiskt. Att PIM finns kvar att använda ungefär som ett uppslagsverk uppskattades också.
De svagheter och hot som personalen såg handlade mycket om tid och teknik. Några ville ha betydligt mer än 40 timmar till utbildningen - för att hinna med allt. Långsamt internet och tekniskt strul med datorer var andra svagheter personalen såg. Någon kommenterade också att våra arbetsplatser inte är gjorda för att sitta vid en hel dag - ur ergonomisk synvinkel.
Gensvaret är väldigt positivt. Det känns att personalen tycker att det här är en bra satsning.
Under dagen tittade vi tillsammans på programmet PhotoStory - hur det är upplagt och vilka möjligheter det ger. Vi såg en instruktionsfilm tillsammans och jag visade en film jag gjort. PhotoStory gav mersmak.
Dagen till ära så bjöds det på PIM-kaka. Ett energiknippe till kollega hade bakat efter receptet som finns i PIM-handledningen. Bredvid kakan fanns skylten "PIM IRL. Version 09.10." Tack så mycket, A!
måndag 26 oktober 2009
PIM-premiär

Filmpremiär...
Högtidligt, röda mattan, mingel, festklädda gäster, kändisar, spänning, förväntan...
PIM-premiär...
Tja... Måhända inte lika glamoröst som andra premiärer - röda mattan saknades och kändisfaktorn var låg. Men lite mingel var det allt innan! Nån hade faktiskt nya kläder. Och låg det inte åtminstone lite spänning och förväntan i luften i alla fall?
Efter presentationen var det så dags för personalen att på egen hand få möta hedersgästen. Med positiv inställning tog de sig an PIM. Vissa på egen hand. Andra tillsammans med arbetslaget. Koncentration... Ambition! Vid fyrasnåret var det dags för hemgång. Imorgon blir det SWOT-analys - som är vår motsvarighet till eftersnack och recension. Undrar hur många MB-bollar PIM får?
tisdag 20 oktober 2009
IUP upphandlingen är nu inne i slutspurten
Användningen av en digital IUP ställer höga krav på tillgång till IT-stöd och är en de faktorer som motiverar satsningen på tillgång till en personlig bärbar dator i Skola 2.0.
På bilden ovan kan ni se en fullt IT-utrustad, och alltid lika glad, Staffan på väg till en av genomgångarna.
Nedan hela gruppen samlad i samband en kort men välförtjänt paus - varje genomgång pågår i 4 timmar och kräver en hel del förberedelser från deltagarnas sidor.
fredag 9 oktober 2009
Tomma projektorfästen?
En fråga som dyker upp är högtalare och ljud. Vi lämnar upp till varje skola att lösa detta. Många har redan någon form av lösning på plats som kan användas. En enkel och trevlig lösning är en mini/micro stereo med AUX-ingång. Vi lämnar gärna råd och tips men utrustningen måste ni själva införskaffa och montera på plats.
torsdag 1 oktober 2009
PIM i klassrummet
Vi hade genomgångar om vad barnen skulle göra och hur man kunde gå tillväga - och tipsade om all den hjälp barnen kan få på PIM:s hemsida. Barnen fick bland annat se en instruktionsfilm från PIM.
Första elevens val-dagen ställde barnen jättemycket frågor. Andra dagen blev de lite mer självständiga. Barnen blev lugnare och tryggare i arbetet med datorn. Några började använda sig av PIM. Vi avslutade dagen med att barnen fick visa upp sina PowerPoint-presentationer för gruppen.
"Åååå, fick du göra så där. Det har ingen visat mig!"
"Äh, vaddå fick. Det såg jag ju på PIM. Sen så gjorde jag det ba'."
En tjej hade suttit och trixat ganska mycket med bilder under elevens val-dagarna. På måndagen veckan efter elevens val sökte hon upp mig.
"Du, nu har jag lärt mig det där vi pratade om. Jag kollade på PIM i helgen, och sen så lärde jag mig."
Barnen hade egentligen en synpunkt på vad som var dåligt med PIM.
"Det där med att man inte får använda alla bilder... Det blev ju jättekrångligt."
Avsnittet om upphovsrätt väckte en viss frustration...
måndag 28 september 2009
På besök i klassrummet
En av de lösningar vi utvecklat för att är ett väggfast bord med en fällbara bordsskiva.
Lösningen gör det möjligt att "ta fram" bordet vid behov och undviker allt trassel som kan uppstå med kablage på golvet (som också kan bli ett stort problem för städpersonalen).
Här är vyn av hela lösningen sett från klassrummet. Här har man valt att placera bordet på kortsidan i anslutning till tavlan. I andra situationer kan det vara fördelaktigare/nödvändigt att placera bordet på långsidan.
fredag 25 september 2009
PIM eximinatorerna laddar upp
onsdag 23 september 2009
lördag 12 september 2009
Tack och hej till Ursviksskolan
I horisonten börjar PIM-utbildning att dyka upp. Förra veckan utbildades alla PIM handledare ute på Campus. Vi vänta fortfarande på besked angående vilka applikationer och versioner som skall användas när man kör med Windows Vista på sin dator.
fredag 11 september 2009
Ironi!
Ironiskt är det också att jag som it-utvecklare tycks vara den enda i personalen som har problem med den trådlösa uppkopplingen där hemma.
Bra på sitt sätt förvisso, då det innebär mindre datajobb för mig, men nog känns det omodernt med en nätverkskabel tvärs över vardagsrumsgolvet.
Måste åtgärdas!
/"Den nervöse stackaren" - som för övrigt beställt en skrivplatta...
tisdag 8 september 2009
En ny mötesplats på Mötesplatsen!
Den bärbara datorn
söndag 6 september 2009
Bilder från genrepet
När introduktionen var över kunde Robert enkelt och galant hanterar den nya "kortinloggningen" som införs i samband med Skola 2.0.
onsdag 2 september 2009
Genrep

fredag 28 augusti 2009
8KE1AoDW6FvrNQbmP4xzEC
tisdag 25 augusti 2009
Datorer, datorer, datorer... överallt datorer!
Trots att vi gjorde upp beställning innan sommarlovet lyckades DELL leverera 2 veckor för sent.
Vi tvungen att själva skaffa fram en baklastare för att lossa datorerna - lastbilen de levererades på inte hade någon lift. Man ju tycka att avlastning skall ingå i priset? Tur vi har vältränade(?) killar som Sture och Hans!
Peter Fjällström ser en aning fundersam ut... är det inte slut snart?
Dags att stiga på "Skola 2.0" bussen
Först i kön står Ursviksskolan 6-9. Där börjar arbetsplatser och projektorer installeras v36. Veckan efter kan personalen hämta ut sina datorer i samband med att de går en kort introduktions utbildning.
Därefter följer Norrhammar, Bureå, Sunnanå, Brännan, osv...