lördag 31 oktober 2009

Datorn på katedern


På vux testar vi en lösning med datorn på katedern. Vi har hittat en väldigt nätt kabelränna som ligger löst på govet. Städpersonalen har inte haft någon synpunkt på den.

torsdag 29 oktober 2009

Mera IT i klassrummet

Det väggfasta bordet som tidigare presenterats här i bloggen är på väg att få en "kamrat". På samma sätt som med det väggfasta bordet så är ambitionen att förenkla för läraren att ansluta datorn mot en projektor i klassrummet.
Till vänster kan ni se den första prototypen. Tanken är att dockningsstationen monteras på en bräda som kan lyftas från ett ställ på väggen och placeras på katedern eller annan valfri plats inom ca 5 meters avstånd från vägguttagen. Det ger en större valfrihet var man vill stå till priset av att man måste lyfta brädan på plats mellan gångerna. Det är viktigt att tänka på det problem som sladdar över golvet skulle skapa för städpersonalen. Som framgår av bilden finns ett fack där man stoppar ned sladden.

tisdag 27 oktober 2009

PIM-kaka IRL (Version 09.10)

PIM - dag två.
SWOT-analysen visade att personalen var väldigt positivt inställd till PIM. (Personalen skrev kortfattat på lappar vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot de ser med PIM-utbildningen. Svaren sammanställdes och redovisades sedan.) De största delen av lapparna handlade vilka styrkor och möjligheter som finns med PIM-utbildningen.

Många lappar handlade om möjligheter - både när det gäller den individuella kompetensutvecklingen och när det gäller utvecklingen av arbetssätt i klassrummen. PIM:s tydliga struktur och pedagogiska upplägg var det många som uppskattade. Många uppskattade också att alla i personalen nu får en slags grundkompetens i data. Några kommenterade att de fick handfasta tips på hur de kan använda datorn i undervisningen och hur de ska gå tillväga praktiskt. Att PIM finns kvar att använda ungefär som ett uppslagsverk uppskattades också.

De svagheter och hot som personalen såg handlade mycket om tid och teknik. Några ville ha betydligt mer än 40 timmar till utbildningen - för att hinna med allt. Långsamt internet och tekniskt strul med datorer var andra svagheter personalen såg. Någon kommenterade också att våra arbetsplatser inte är gjorda för att sitta vid en hel dag - ur ergonomisk synvinkel.

Gensvaret är väldigt positivt. Det känns att personalen tycker att det här är en bra satsning.

Under dagen tittade vi tillsammans på programmet PhotoStory - hur det är upplagt och vilka möjligheter det ger. Vi såg en instruktionsfilm tillsammans och jag visade en film jag gjort. PhotoStory gav mersmak.

Dagen till ära så bjöds det på PIM-kaka. Ett energiknippe till kollega hade bakat efter receptet som finns i PIM-handledningen. Bredvid kakan fanns skylten "PIM IRL. Version 09.10." Tack så mycket, A!

måndag 26 oktober 2009

PIM-premiär


Filmpremiär...
Högtidligt, röda mattan, mingel, festklädda gäster, kändisar, spänning, förväntan...

PIM-premiär...
Tja... Måhända inte lika glamoröst som andra premiärer - röda mattan saknades och kändisfaktorn var låg. Men lite mingel var det allt innan! Nån hade faktiskt nya kläder. Och låg det inte åtminstone lite spänning och förväntan i luften i alla fall?

Efter presentationen var det så dags för personalen att på egen hand få möta hedersgästen. Med positiv inställning tog de sig an PIM. Vissa på egen hand. Andra tillsammans med arbetslaget. Koncentration... Ambition! Vid fyrasnåret var det dags för hemgång. Imorgon blir det SWOT-analys - som är vår motsvarighet till eftersnack och recension. Undrar hur många MB-bollar PIM får?

tisdag 20 oktober 2009

IUP upphandlingen är nu inne i slutspurten

En upphandling av "digital" IUP har pågått under en längre tid. Upphandlingen är nu äntligen inne i slutspurten. Som en del av upphandlingen ingår att leverantörerna skall presentera sin lösning på plats och redogöra för hur de löser de krav som ställs. Ansvarig för upphandlingen är Staffan Åkerlund som till sin hjälp för utvärderingen samlat en grupp lärare, rektorer och personal från IT-avdelningen.
Användningen av en digital IUP ställer höga krav på tillgång till IT-stöd och är en de faktorer som motiverar satsningen på tillgång till en personlig bärbar dator i Skola 2.0.

På bilden ovan kan ni se en fullt IT-utrustad, och alltid lika glad, Staffan på väg till en av genomgångarna.

Nedan hela gruppen samlad i samband en kort men välförtjänt paus - varje genomgång pågår i 4 timmar och kräver en hel del förberedelser från deltagarnas sidor.


En av leverantörerna var väl förberedd på vad som kan hända under lååååånga genomgångar...



fredag 9 oktober 2009

Tomma projektorfästen?

Ja, om sanningen skall fram så hinner vi inte riktigt med vad det gäller "IT i klassrummet". Misströsta inte! Vi hoppas på lite förstärkning på personalsidan. Med det på plats så skall vi snart har projektorer och bord m.m på plats.

En fråga som dyker upp är högtalare och ljud. Vi lämnar upp till varje skola att lösa detta. Många har redan någon form av lösning på plats som kan användas. En enkel och trevlig lösning är en mini/micro stereo med AUX-ingång. Vi lämnar gärna råd och tips men utrustningen måste ni själva införskaffa och montera på plats.

torsdag 1 oktober 2009

PIM i klassrummet

Nyligen hade vi elevens val på skolan där jag jobbar. Tillsammans med en kollega hade jag ansvaret för de elever som valt att jobba med media. Barnen, som går i årskurs fem, fick under två dagar prova på att jobba med några olika program. De gjorde logotyper, reklamblad och presentationer.

Vi hade genomgångar om vad barnen skulle göra och hur man kunde gå tillväga - och tipsade om all den hjälp barnen kan få på PIM:s hemsida. Barnen fick bland annat se en instruktionsfilm från PIM.

Första elevens val-dagen ställde barnen jättemycket frågor. Andra dagen blev de lite mer självständiga. Barnen blev lugnare och tryggare i arbetet med datorn. Några började använda sig av PIM. Vi avslutade dagen med att barnen fick visa upp sina PowerPoint-presentationer för gruppen.
"Åååå, fick du göra så där. Det har ingen visat mig!"
"Äh, vaddå fick. Det såg jag ju på PIM. Sen så gjorde jag det ba'."

En tjej hade suttit och trixat ganska mycket med bilder under elevens val-dagarna. På måndagen veckan efter elevens val sökte hon upp mig.
"Du, nu har jag lärt mig det där vi pratade om. Jag kollade på PIM i helgen, och sen så lärde jag mig."

Barnen hade egentligen en synpunkt på vad som var dåligt med PIM.
"Det där med att man inte får använda alla bilder... Det blev ju jättekrångligt."
Avsnittet om upphovsrätt väckte en viss frustration...