tisdag 27 oktober 2009

PIM-kaka IRL (Version 09.10)

PIM - dag två.
SWOT-analysen visade att personalen var väldigt positivt inställd till PIM. (Personalen skrev kortfattat på lappar vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot de ser med PIM-utbildningen. Svaren sammanställdes och redovisades sedan.) De största delen av lapparna handlade vilka styrkor och möjligheter som finns med PIM-utbildningen.

Många lappar handlade om möjligheter - både när det gäller den individuella kompetensutvecklingen och när det gäller utvecklingen av arbetssätt i klassrummen. PIM:s tydliga struktur och pedagogiska upplägg var det många som uppskattade. Många uppskattade också att alla i personalen nu får en slags grundkompetens i data. Några kommenterade att de fick handfasta tips på hur de kan använda datorn i undervisningen och hur de ska gå tillväga praktiskt. Att PIM finns kvar att använda ungefär som ett uppslagsverk uppskattades också.

De svagheter och hot som personalen såg handlade mycket om tid och teknik. Några ville ha betydligt mer än 40 timmar till utbildningen - för att hinna med allt. Långsamt internet och tekniskt strul med datorer var andra svagheter personalen såg. Någon kommenterade också att våra arbetsplatser inte är gjorda för att sitta vid en hel dag - ur ergonomisk synvinkel.

Gensvaret är väldigt positivt. Det känns att personalen tycker att det här är en bra satsning.

Under dagen tittade vi tillsammans på programmet PhotoStory - hur det är upplagt och vilka möjligheter det ger. Vi såg en instruktionsfilm tillsammans och jag visade en film jag gjort. PhotoStory gav mersmak.

Dagen till ära så bjöds det på PIM-kaka. Ett energiknippe till kollega hade bakat efter receptet som finns i PIM-handledningen. Bredvid kakan fanns skylten "PIM IRL. Version 09.10." Tack så mycket, A!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar