Nyligen hade vi elevens val på skolan där jag jobbar. Tillsammans med en kollega hade jag ansvaret för de elever som valt att jobba med media. Barnen, som går i årskurs fem, fick under två dagar prova på att jobba med några olika program. De gjorde logotyper, reklamblad och presentationer.
Vi hade genomgångar om vad barnen skulle göra och hur man kunde gå tillväga - och tipsade om all den hjälp barnen kan få på PIM:s hemsida. Barnen fick bland annat se en instruktionsfilm från PIM.
Första elevens val-dagen ställde barnen jättemycket frågor. Andra dagen blev de lite mer självständiga. Barnen blev lugnare och tryggare i arbetet med datorn. Några började använda sig av PIM. Vi avslutade dagen med att barnen fick visa upp sina PowerPoint-presentationer för gruppen.
"Åååå, fick du göra så där. Det har ingen visat mig!"
"Äh, vaddå fick. Det såg jag ju på PIM. Sen så gjorde jag det ba'."
En tjej hade suttit och trixat ganska mycket med bilder under elevens val-dagarna. På måndagen veckan efter elevens val sökte hon upp mig.
"Du, nu har jag lärt mig det där vi pratade om. Jag kollade på PIM i helgen, och sen så lärde jag mig."
Barnen hade egentligen en synpunkt på vad som var dåligt med PIM.
"Det där med att man inte får använda alla bilder... Det blev ju jättekrångligt."
Avsnittet om upphovsrätt väckte en viss frustration...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar